torsdag den 5. juli 2012

Græsk souvlaki i pandebrød med tzaziki

til 4 pers.



1 kg kød i tern (fx svinemørbrad, kylling, okse eller lam)
½ dl olie
1/4 spsk balsamico
1 spsk oregano eller græsk krydderi
1 spsk paprika
salt og peber.

lad kødet marinere i mindst 1 time før det kommes på spyd og grilles.

2 løg og 1 peberfrugt skæres i skiver og ristes møre.

Pandebrød:
8-10 stk

2½ dl vand lunken
12 gram gær
4 spsk soya yoghurt
1 spsk husk
1 spsk sesamfrø
1 tsk salt
2 spsk olie
ca 300 gr mel - dejen ska blive fast og ikke klistre

Rør gæren ud i vandet.
Bland alle dele til en fast dej.
form straks til flade pandebrød.
Lad hæve på bagepladerne eller køkkenbordet.
Pensel med olie og kom i ovnen ved 250 grader i 10 min.

Tzaziki:
1 agurk revet på mandolinjern
kom lidt salt på og lad trække 5 min.
12 spsk soyayoghurt (drænes ikke)
1 fed hvidløg
salt og peber

træk væden ud af agurken
bland alle dele i en skål.
lad trække lidt inden servering.

Samleanvisning:
Man ligger kød fra et spyd midt på et lunt pandebrød
kom løg og peberfrugt på
tzaziki kommes over
rul og nyd.

Tilbehør kan være salat med agurk og tomat eller kartofler i ovn med græsk krydderi.

1 kommentar:

  1. Mums den ser go ud. Den skal jeg helt sikkert prøve.

    Jeg har lige fundet jeres side og her er jo mange lækre opskrifter uden mel og mælk, og hvor der er kan jeg jo bare selv erstatte med andet, samt en masse gode råd og tips.
    Blandt andet endte jeg med at købe en yoghurtmanskine efter at ha læst at I bruger den meget.

    Så tak for en go blog, som jeg helt sikkert vil kigge ind på fra tid til anden.

    Christine

    SvarSlet