søndag den 19. februar 2012

VSL3

Vi har prøvet noget nyt. For 2½ måned siden begyndte Torben på Vsl3, som er et pulver, der består af 450 probiotiske bakterier pr dosering. De frysetørrede bakterier røres ud i vand og drikkes 1 gang dagligt.

Siden han begyndte på Vsl3 er hans udbrud stoppet og han har fået det så godt som før han blev syg. Han kan endda drikke kaffe igen - og jeg må sige at han nyder hver eneste kop han får nu:)
Det er planen at man skal være på de probiotiskebakterier i 1 år og så skulle det køre af sig selv - men til 20 kr om dagen vil Torben hellere tage det resten af sit liv end medicin fra sygehuset - vi må se hvad der bliver nødvendigt. Vi lover, at vi nok skal lave opdateringer her på siden løbende...

Sygdomsmekanismen...
I vores tarmsystem er der både gode og dårlige bakterier. Hvis der kommer overvægt af de dårlige bakterier, kan man få tarmlidelser som Chrons, Colitis og irritabel tyktarm. Det kan bekæmpes med pro- og prebiotika.

Probiotika er de gode bakterier, som det handler om at få tilbage i tarmen igen.fx vsl3
Prebiotika er det de gode bakterier lever af. fx jordskokker og mælkebøttesaft.

Jeg fandt dette oplæg om tarmproblemer fra Århus Universitets Hospital på nettet http://www.dske.dk/afholdteMoeder/Pre_probiotika.pdf her kan du læse om prebiotika og probiotika.

VSL i Danmark...
Det positive er at VSl3 nu er kommet til Danmark og sælges fra en side der hedder medans.dk. Det koster ca 20 kr pr.brev.


5 kommentarer:

  1. Hvad er specielt ved dette produkt ifht. til de mange andre mælkesyre bakterier der findes på markedet?

    SvarSlet
  2. Hej Anita og Torben.

    Og tak for en informativ blok, håber at i begge to har det godt.

    Jeg har lige et spørgsmål omkring vsl#3.
    Da jeg selv har CU som er i udbrud for tiden, er jeg begyndt at prøve Vsl#3 af. Jeg er i dag på 4. Dag, hvor jeg tager 2 breve om dagen, og fra i morgen af skal jeg til at nøjes med 1.

    Men jeg har ikke mærket nogle forandringer endnu? Hvor lang tid gik der med Torben, før han kunne mærke nogen virkning? Går lidt og frygter at det ikke virker, eller at jeg gør noget forkert.

    Mvh.
    Nicolai

    SvarSlet
  3. Hejsa og undskyld manglende svar. vi har lige været ved at flytte . men er nu på plads. Vsl 3 er mælkesyrebakterier ligesom alle andre typer mælkesyrebakterier - dog er der 450 bio i de her breve - det er langt flere end i dem man ellers kan købe. Det tager 1-2 mdr før udbrud er slået helt ned. Vi har stadig gode erfaringer med det - har dog har´ft et lille nedslag - men så gik Torben på 2 breve igen og det hjalp hurtigt:)

    SvarSlet
  4. Hej Anita og Torben. Tak for informationerne - jeg kan desværre ikke finde den danske side (medans.dk), som angiveligt skulle sælge VSL3. Ved I, om man stadig kan købe produktet i Danmark? mvh. Britta

    SvarSlet
    Svar
    1. amazon uk er et godt sted at købe vsl 3
      vh Ingolf

      Slet