mandag den 18. oktober 2010

Glutenfri burgerboller

Endelig lykkedes det !!! super lækre burgerboller uden gluten, mælk og sukker. Opskrift kan også bruges til pølsebrød og flutes. Nederst på siden er opskrift til 10-16 stk boller.
4 stk store boller

12½ gr gær
2 spsk olie
2 dl mælk (laktosefri, rismælk el. lign.)
1 1/4 dl hytteost eller hjemmelavet yoghurt
1 lille æg (eller ½ æg)
1/4 spsk flydende honning
1/4 spsk fibrex
½ tsk salt
5 dl mel.

Smuldr gær - lun mælk og hæld den over.
Rør hytteost/yoghurt, olie, æg og honning i
Tilsæt fibrex, salt, mel
Rør det til en klistret dej - den skal være klistret
Lad det hæve 45 min
Form 4 store boller med vand på hænderne, tryk dem flade
Lad hæve 20 min.
pensel med æg og drys med sesam.
Bages midt i ovn 10 min ved 250 grader

50 gr gær

6 spsk olie
6 dl mælk (laktosefri, rismælk el. lign.)
3 3/4 dl hytteost eller hjemmelavet yoghurt
2 æg
1 spsk flydende honning
1 spsk fibrex
1 tsk salt
15 dl mel.

Smuldr gær - lun mælk og hæld den over.
Rør hytteost/yoghurt, olie, æg og honning i
Tilsæt fibrex, salt, mel
Rør det til en klistret dej - den skal være klistret
Lad det hæve 45 min
Form 4 store boller med vand på hænderne, tryk dem flade
Lad hæve 20 min.
Pensel med æg og drys med sesam.
Bages midt i ovn 10 min ved 250 grader



Ingen kommentarer:

Send en kommentar