tirsdag den 14. december 2010

Lækre frugtstænger fra David Lebovitz.

16 stænger (mit kamera er gået i stykker, så jeg har lånt davids foto)

6 spsk glutenfrit mel - jeg brugte finax den blå, men alle slags kan bruges.
1 / 8 tsk natron
1 / 8 tsk bagepulver
1 / 4 tsk salt
6 spsk honning
5 dl valnødder, mandler, eller pekannødder groft hakkede og ristet i kokos olie
200 gr. dadler, udstenede og grofthakkede (jeg købte dem i fakta til 20 kr)
200 gr. tørrede abrikoser grofthakkede. (jeg købte dem i fakta til 20 kr.)
1 stort æg
½ tsk vanille vanilie pulver eller ekstrakt.

Forvarm ovnen til (160C)
Smør et 20 cm fad med kokosolie
Bland mel, natron, bagepulver og salt.
Tilsæt valnødder, dadler og abrikoser. Brug dine fingre til at blande det så det ikke klistrer sammen.
Pisk æg, honning og vanille i en lille skål.
Bland det med frugt og nødder.
Alt skal være fedtet ind i dejen.
Kom dejen i bageform
Pres det ned til en ensartet overflade.
Bag i 35-40 minutter,
Afkøl barer og vend derefter ud.
Skære de afkølede barer, med en tung skarp kniv fx. brødkniv, for pæne rene skiver.

Opbevaring: barer kan opbevares i en lufttæt beholder ved stuetemperatur i op til en uge. Individuelle kager kan pakkes ind i plastik.

Sund konfekt. Nogle af stængerne gik lidt i stykker - jeg skar dem i mundrette stykker og vendte dem i mørk chokolade.

Tip. Du kan bruge alle slags tørret frugt. Kirsebær, kandiseret ingefær eller tranebær er også gode, men du skal skifte noget af det andet ud i stedet. Hold dig til mængderne - ellers kan ægget ikke dække.

http://www.davidlebovitz.com/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar